Share on Facebook

semesterfester.blogg.se

Ja, det är faktiskt så jag tycker.

Kategori: Allmänt

"Om jag tycker som alla andra så kommer jag bli omtyckt" tänkte jag. Men o så fel man kan ha. Att inte våga ställa sig rakryggad, eller att ställa andra mot väggen var så ofantligt läskig. Men nej, nu börjar jag få ryggskott. Jag orkar inte längre ducka för någon annans brinnande pilar som kommer emot mig. När ska jag få börja vara den jag verkligen är, säga vad jag verkligen tycker och förklara hur jag egentligen tänker?
 
Vi alla tycker olika om saker och ting, och det är inget konstigt med det. Det är bara bra. Men det är när någon annan säger till vad man ska tycka, eller vad som är rätt och fel i ens tycke- det är då man ska vara på sin vakt. Ursäkta, vem är du att bestämma över vad jag tycker och ha kommentarer över mina tycken? Ibland är det livsfarligt att påpeka något, utan att veta ett dyft om vad den människan har med sig i sitt bagage av livserfarenheter som man går och släpar på. Jag menar inte att man ska sluta ifrågasätta hur andra tänker och varför man tycker som man gör, det jag menar är att man inte ska dra för långa slutsaser om en annan människa för att han/hon har ställt sig rakryggad i en fråga. Vi alla formas ständigt av händelser som sker i våra liv, vilket också gör att vi tycker olika saker är mer eller mindre viktiga.
 
T.ex. varför tycker jag att det är så viktigt att invandrare lär sig svenska? Jo, för jag har själv varit invandrare i ett annat land där jag lärde mig deras språk och idag finner en oändlig glädje i det. Jag blev verkligen en del av dom. Vi.
Varför tycker jag det är viktigt att vågra drömma stort? Jo, för jag själv har blivit inpumpad med att jag kan nå precis det jag vill, och högre. Utan detta, skulle jag inte varit den jag är idag.
Varför tycker jag man ska flytta mobbaren från en klass, och inte den som blir mobbad? Jo, för jag själv har varit mobbad- och blivit den som behövt lämna sin plats.
 
Efter många år av passivitet av att uttrycka mig mer offentligt om hur jag egentligen känner och tycker om saker och ting så har behovet att dela detta blivit större och större. Självklart är det något man riskerar genom att börja ta ställning, men det kan även ge stora vinster. Respekt. Jag har kommit fram till att jag hellre blir omtyckt för det jag är och står för, än för att bara stå helt tyst och nicka instämmande till alla andras åsikter. 
 
När man ska tycka något så är det viktigt att måla upp hela bilden och förklara varför man tycker precis just så, det ger en helt annan förståelse för den man talar med. Låt mig veta ifall jag lyckas bra eller missar denna del. Jag vill att när man läser det jag skriver att man ska få en inblick i det jag ser, genom mina ögon, samt få en förklaring till varför jag ser det på det sättet. Historian bakom det hela med andra ord. Något som också uppskattas hos tyckande människor är att läsarna/ lyssnarna åtminstone försöker att förstå det man vill säga, och inte bara är låsta till sig själva.
Tack för att ni lyssnar, tack för att ni försöker förstå och tack för att ni läster detta!
 
 
 
Vi alla ser samma färger, men skapar egna bilder.

 
 
 
 
Share on Facebook

Kommentarer

  • Anne säger:

    YES! Keep the dreams alive! <3 Blessings <3

    Svar: Tack! :*
    Ester Lahti

    2013-10-14 | 11:38:49

Kommentera inlägget här: